Kompetanseheving i skolen

Oppsummering av hovedpunkter:

Skolen spiller en avgjørende rolle i å forme barns holdninger og opplevelser. Kompetanseheving for lærere er viktig for å skape et trygt og inkluderende miljø.

Skolen bør ta en gjennomgang av hele kroppsøvingsfaget for å sikre inkluderende praksis.

Kompetanseheving blant lærere

Psykologisk trygghet er en forutsetning for læring og mestring. Når barn føler seg trygge, tør de å delta, feile og utvikle seg. Skolen spiller en avgjørende rolle i å forme barns holdninger og opplevelser knyttet til mangfold, inkludering og idrett. Kompetanseheving blant lærere er derfor essensielt for å skape et trygt og inkluderende miljø, spesielt for skeive elever.

Lærere i alle fag bør ha grunnleggende skeiv kompetanse for å kunne møte elevers ulike behov og erfaringer. Dette inkluderer kunnskap om kjønnsmangfold, seksualitet og hvordan normer kan påvirke barns trivsel og mestring. En lærer med skeiv kompetanse er i stand til å gjenkjenne situasjoner der normer ekskluderer, og kan aktivt jobbe for å skape et inkluderende klassemiljø. For eksempel kan dette innebære å bruke inkluderende språk, utfordre stereotypier og være oppmerksom på hvordan materialer og eksempler i undervisningen kan speile mangfoldet i samfunnet.

Kroppsøvingens sentrale rolle

Ikke minst gjelder behovet for skeiv kompetanse hos lærere også i kroppsøvingsfaget, hvor elevene ofte er mer sårbare fordi aktiviteter involverer kroppen og fysisk prestasjon. Skeive barn som opplever mobbing, diskriminering eller mangel på forståelse fra lærere og medelever, kan utvikle motforestillinger mot fysisk aktivitet som varer livet ut.

Kroppsøvingsfaget har en unik posisjon i skolen. For mange barn er dette den første gangen de blir introdusert til idrett, og gymtimene legger ofte grunnlaget for deres opplevelser av fysisk aktivitet senere i livet. Derfor er det spesielt viktig at kroppsøvingslærere har en inkluderende tilnærming som fremmer idrettsglede for alle, uavhengig av elevenes kjønnsidentitet eller seksualitet.

For å sikre at kroppsøving bidrar til mestring og psykologisk trygghet, bør undervisningssektoren:

  • Gjennomgå tradisjonelle praksiser: Evaluere aktiviteter og undervisningsmetoder for å sikre at de ikke ekskluderer noen grupper. For eksempel kan kjønnede lag eller aktiviteter som forsterker stereotyper erstattes med opplegg som fremmer samarbeid og inkludering.
  • Tilrettelegge garderobesituasjoner: Garderobene kan være et stressmoment for mange skeive barn. Skolen bør derfor finne løsninger som gir elevene valgfrihet og trygghet, som for eksempel å tilby kjønnsnøytrale garderober.
  • Fremme positiv konkurranse: Vektlegging av samarbeid og mestring fremfor konkurranse kan bidra til at flere elever føler seg inkludert og opplever glede ved fysisk aktivitet.

Les også

Tre nøkler til vellykket inkludering av skeive

Vi har utformet tre strategier – tre nøkler til vellykket inkludering: 1. Ikke anta. 2. Fremsnakk. 3. Nulltoleranse for diskriminering og hatefulle ytringer.

Ønsker du hjelp til ditt inkluderingsprosjekt?

Vi kan gi deg rådgivning, foredrag, arrangere workshops eller lage et skreddersydd prosjekt for din organisasjon.

Synes du at noen av ordene vi bruker er vanskelige?

Les mer om flere av begrepene og hvordan vi benytter dem. Definisjonene er bygget på Bufdirs «LHBT-ordboka».